fbpx

Blog Body, Mind & Spirit

Znaczenie małych kroków!

Opanowanie emocji – pozytywny dialog wewnetrzny

Dialog wewnętrzny

W zależności od tego co zawodnik mówi do siebie w myślach – dodaje sobie punktów mocy, lub je odejmuje:

  • Potrafię to zrobić – ekscytacja emocjonalna,
  • Już to zrobiłem – odprężenie,
  • Mogę się poprawić – ulga,
  • Nie dam sobie w kasze dmuchać –siła,
  • Co będzie jeśli mi się nie uda – martwi się, mięśnie się spinają,
  • Zawsze nawalam – poczucie beznadziei,
  • Zawiodłem swoją drużynę – smutek, rozpacz.

W 2 ostatnich przypadkach następuje efekt domina, sypie się mental i jakość gry diametralnie spada.

Model ABC Ellisa – zdarzenie -> dialog wewnętrzny ->emocje

Sposób patrzenia na problemy opisuje model ABC Ellisa: zdarzenie wywołuje myśli, które wzbudzają emocje. Jeśli zawodnik zapanuje nad myślami i dialogiem wewnętrznym – może ograniczyć lub całkowicie zmienić targające nim emocje. Gdyby emocje puścił na żywioł, to nie byłby w stanie zapanować nad nimi. Ale dysponuje potęgą myśli –ma wpływ na to, jakie komunikaty pojawiają się w jego głowie. Powinien zacząć od tego, by poznać siebie, zaobserwować co się pojawia w głowie, kiedy coś idzie z planem, a kiedy nie idzie, i co najlepiej zrobić, żeby się odbudować.

Musi odejść od negatywnego dialogu wewnętrznego, gdy w myślach pojawia się niepokój i presja, stajemy się nielogiczni, zdenerwowani. Stres nas niszczy. Gdy zawodnik słyszy, że Rodzice komentują beznadziejnie to zrobiłeś, natychmiast to wpływa na wykonanie fizyczne.

Zawodnik powinien zaobserwować, jaki dialog się pojawia kiedy zdobędzie punkt lub rozegra dobrą akcję, a jaki, kiedy straci punkt lub akcja się nie uda. Treść tego dialogu jest bardzo ważna. Warto przeanalizować trudne sytuacje i co się wtedy pomyślało. Zapisywać myśli w kluczowych momentach. Również myśli związane z długotrwałym rozpamiętywanie porażki. Taka analiza, to baza, by zacząć to modyfikować dialog wewnętrzny na taki, który prowadzi do sukcesu!

Budowanie pozytywnego dialogu wewnętrznego

Stosujemy metodę Stop! To budowa pozytywnego dialogu wewnętrznego. Przy negatywnej myśli mówimy „Stop! w głowie. „Zrobiłeś to bezna …” Stop!

Rozszerzamy Metodę Stop! na metodę „Stop! Oddech, alternatywna pozytywna myśl: Następnym razem skoryguję i zrobię lepiej – działanie”.

Zmieniamy sposób myślenia: „Nigdy nie dokończę” -> „Na razie mi nie wychodzi, ale to dopiero początek pracy nad …”

Obserwujemy samych siebie i identyfikujemy emocje i dialog – stop, oddech, alternatywna myśl, planujemy co powinniśmy pomyśleć.

Koncentrujemy się na wykonaniu – wykluczamy negatywne myśli, podtrzymujemy pozytywny dialog

Stop – już to zrobiłem, stop – potrafię to zrobić stop – zrobię to lepiej stop – naprzód

Sto, skup się – patrzę co się dzieje na boisku i czekam na podanie. Pozwala na koncentrację, pozwala wyhamować emocje, pozwala na powrót do prawidłowego myślenia.

Wypracowane procedury radzenia sobie, postępowanie zgodnie z utartym, wielokrotnie powtarzanym schematem, pozwalają na łagodny powrót na ziemię.

Nie kontrolujemy emocji – możemy kontrolować przekaz, który pojawi się głowie!

 

Taka kontrola dialogu wewnętrznego, pozwoli Ci opanować emocje i będzie kolejnym małym kroczkiem, który poprawi Twoją grę!

Powiązane artykuły

Turniej Świąteczny

Decyzje pod presją – rzuty karne – stres zawodnika

Badacze przeprowadzili wywiady z elitarnymi zawodnikami wykonującymi rzuty karne podczas meczy piłkarskich wysokiej rangi. Wyniki wykazały, że na poziom stresu, którego gracze doświadczają podczas wykonywania rzutów karnych ma duży wpływ postrzegana przez nich kontrola sytuacji.

Czytaj więcej

Trent-Alexander Arnold – trening wzroku

Intuicyjnie przypuszczamy, że jakość wzroku w dużym stopniu determinuje jakość gry sportowców. W różnych dyscyplinach sportu istotne są to różne aspekty widzenia. Przykładowo w piłce nożnej ważne jest szerokie pole widzenia, ostrość widzenia w obrębie

Czytaj więcej
Buduj z nami Mental Mistrza!

Opisujemy tu wykorzystywane w praktyce przez topowe Klubu i Trenerów wyniki badań naukowych dotyczące sportu. 
Poruszamy tematy związane z psychologią sportu, percepcją, antycypacją i podejmowaniem decyzji. 
Analizujemy niuanse, które połączone z pracą na treningach zrobią różnicę w grze.

Polecamy
Sponsor
Przeczytaj Również

Obóz w Wądzyniu

26.06-2.07.2023
Skip to content