fbpx

Blog Body, Mind & Spirit

Znaczenie małych kroków!

Dialog wewnętrzny sportowca

Narracje, które przekazuje sportowcowi otoczenie, kształtują jego własną narrację wewnętrzną w życiu, w zawodach, w meczu. Ich następstwem jest wzrost lub spadek pewności siebie, motywacji, koncentracji, a tym samym gry. Te narracje, które słyszy sportowiec na co dzień pochodzą od trenerów, rodziny, fizjoterapeutów, kolegów z rodziny, czy ze szkoły.

Otoczenie sportowca chce wzmacniać jego pewność siebie i zaangażowanie. W związku z tym powinno kontrolować sposób, w jaki się z nim komunikuje. Należy pamiętać, że słowa, które są kierowane do sportowca, będą wybrzmiewały zawodnikowi w najtrudniejszych dla niego momentach.

Pozytywna komunikacja z zawodnikiem

Należy unikać frazy „udało Ci się!”. Wprowadza ona element przypadku w sukcesie sportowca, brak wiary w fakt, że sukces jest wynikiem jego pracy i talentu.

W przypadku pochwał warto mówić za co kogoś chwalimy.

W przypadku komunikacji po porażce warto zwrócić wagę na elementy pozytywne: „Jestem zadowolony, nie wygraliśmy, ale zrobiliśmy to, to, to zadanie”.

Realizacja własnych celów, nie oczekiwań innych

Sportowiec, z kolei, powinien się skupić na realizacji swoich zadań. Jego celem nie jest zadowalanie rodziny, kibiców, sponsorów, czy szukanie akceptacji trenerów. Jego celem jest realizacja postawionych zadań. Często słyszeliśmy wypowiedzi Adama Małysza „Oddam 2 dobre skoki” – to idealny przykład koncentracji na zadaniach

Sportowiec powinien koncentrować się na wykonaniu zadań, zgodnie z tym co na odprawie powiedział trener. Powinien skupić się wyłącznie na tym jak najlepiej przygotować się do następnego ruchu (percepcja, przegląd pola gry, antycypacja), jaki wykonać następny ruch, jak się poprawić. Pozytywny dialog wewnętrzny bardzo pomaga. Zwłaszcza po błędzie, powinien myśleć „jeszcze piłka w grze”, „ciągle mam swoje szanse”.

W przypadku błędu, nie powinien spinać się myślami, powinien się na wykonaniu kolejnej czynności. Powtarzać sobie: „już to wielokrotnie robiłem, jestem przygotowany, solidnie trenowałem”.

Rytuały przedstartowe indywidualne i drużynowe

Różni zawodnicy mają różne sposoby na przygotowanie się do meczu/zawodów. Jedni słuchają rapu, inni muzyki poważnej, jeszcze inni (Kobe Bryant) zakładają słuchawki by z nikim nie rozmawiać. Każdy musi znaleźć swój własny sposób. Wybrać myśli, które wzmacniają.

Iga Świątek ma swój zeszyt i karteczki – czyta fragmenty – zadania do zrealizowania. Jest to strategia by naprowadzić myśli na dobry, pozytywny tor. W trakcie gry wykonuje gesty przypominające o pozytywnym myśleniu: dobrze mi poszło, świetne zagranie, następne będzie lepsze. Niektórzy zawodnicy wzmacniają swoje zadania okrzykami. Takie okrzyki pomagają zawodnikowi i często deprymują przeciwników.

Jakie zachowania jest pomocne ? Układanie butelek z napojami, ręczników, by zyskać chwilę skupienia i wrócić do koncentracji na celach.

Ważne jest również wypracowanie drużynowych rytuałów, które są pomocne: koledzy, trener – co jest od nich potrzebne, klepanie się, zbicie piątki, okrzyki – jest to bardzo ważne. Wzmacnia zawodnika i wzmacnia drużynę.

Powiązane artykuły

Turniej Świąteczny

Decyzje pod presją – rzuty karne – stres zawodnika

Badacze przeprowadzili wywiady z elitarnymi zawodnikami wykonującymi rzuty karne podczas meczy piłkarskich wysokiej rangi. Wyniki wykazały, że na poziom stresu, którego gracze doświadczają podczas wykonywania rzutów karnych ma duży wpływ postrzegana przez nich kontrola sytuacji.

Czytaj więcej

Trent-Alexander Arnold – trening wzroku

Intuicyjnie przypuszczamy, że jakość wzroku w dużym stopniu determinuje jakość gry sportowców. W różnych dyscyplinach sportu istotne są to różne aspekty widzenia. Przykładowo w piłce nożnej ważne jest szerokie pole widzenia, ostrość widzenia w obrębie

Czytaj więcej
Buduj z nami Mental Mistrza!

Opisujemy tu wykorzystywane w praktyce przez topowe Klubu i Trenerów wyniki badań naukowych dotyczące sportu. 
Poruszamy tematy związane z psychologią sportu, percepcją, antycypacją i podejmowaniem decyzji. 
Analizujemy niuanse, które połączone z pracą na treningach zrobią różnicę w grze.

Polecamy
Sponsor
Przeczytaj Również

Obóz w Wądzyniu

26.06-2.07.2023
Skip to content