fbpx

Blog Body, Mind & Spirit

Znaczenie małych kroków!

,

Nawodnienie organizmu piłkarza

Nawodnienie organizmu jest jedną z najważniejszych kwestii decydujących o dyspozycji na boisku. Piłkarz dobrze nawodniony pracuje z maksymalną wydajnością podczas treningu i meczu. Natomiast zawodnik, u którego nawodnienie organizmu szwankuje, nie będzie w stanie wydajnie grać nawet przy najwyższym stopniu wytrenowania.

Utrata wody na poziomie 5% spowoduje, że zawodnik stracił 30% swojej wydolności.

Dzieje się tak dlatego, że nawodnie wpływa na cały organizm człowieka. Z punktu widzenia zawodnika najważniejszy jest wpływ nawodnienia na:

  • pracę mózgu – zwłaszcza na poziom koncentracji Odwodnienie powoduje pogorszenie zdolności poznawczych.
  • pracę mięśni – odwodnianie objawia się skurczami. Zakłócony jest przepływ impulsów w tkance mięśniowej, a impulsy przypływają z odwodnionego mózgu.
  • temperaturę ciała – odwodnienie ogranicza potliwość, a pot reguluje temperaturę ciała. Temperatura rośnie, a samopoczucie zawodnika się pogarsza.
  • poziom energii – już odwodnienie na poziomie 1-2% zauważalnie obniża wydajność sportowca, a przy 5% odwodnienia zawodnik jest w stanie funkcjonować na maksymalnie 70% swojej wydolności.
  • pracę serca – ze spadkiem płynów, zmniejsza się objętość krwi. Serce będzie musiało pompować mocniej, szybciej, by zasilać mięśnie oporną, zagęszczoną krwią. Wartości odżywcze transportowane z krwią docierają do różnych obszarów organizmu wolniej. Odwodnienie organizmu powoduje skoki tętna utrudniające wysiłek.

Dzienne zapotrzebowanie ustroju dziecka na wodę wynosi 10-15%, zaś człowieka dorosłego 2-4% masy ciała. Należy również pamiętać, że wzrost temperatury i wysiłek fizyczny zwiększają te wartości i zapotrzebowanie na płyny. Zaleca się więc picie takiej ich ilości, aby zapewnić wyrównanie strat wody. Podczas treningu piłki nożnej, zawodnik powinien pić 150-300 mililitrów wody co 15-20 minut wysiłku.

Jak ocenić poziom odwodnienia ? Jakie są rodzaje odwodnienia

Test odwodnienia na powierzchni skóry

Praktyczną metodą oceny stanu nawodnienia jest test na powierzchni skóry. Zawodnik może go wykonać samodzielnie na boisku. Polega on na uszczypnięciu skóry na grzbiecie dłoni, przytrzymaniu przez kilka sekund i puszczeniu. Jeśli skóra momentalnie powróci do pierwotnego kształtu – świadczy to o dobrym nawodnieniu organizmu. Jeśli odkształcenie utrzymuje się, może to świadczyć o odwodnieniu organizmu. 

Badanie powrotu kapilarnego

Orientacyjne badanie mające na celu ocenę przepływu krwi w organizmie. Badanie polega na uciśnięciu przez 5 sekund paznokcia palca ręki położonego na wysokości serca. Po zwolnieniu ucisku mierzy się czas, jaki upływa do momentu powrotu koloru otaczającej skóry. Zbyt niski przepływ świadczy o niedostatecznym stężeniu tlenu w tkankach.

Przy odwodnieniu poniżej 3% obserwujemy

  • Lekko podsychające śluzówki
  • Wzmożone pragnienie
  • Powrót kapilarny < 2 sek.

Przy odwodnieniu średnim od 3% do 9% obserwujemy

  • Suche śluzówki, skąpe łzawienie
  • Apatia lub niepokój
  • Oddech kwasiczy, oddech o zwiększonej częstości i głębokości oddechów, tzw. oddech gonionego psa
  • Osłabienie napięcia mięśni
  • Upośledzona sprężystość skóry
  • spadek ciśnienia, przyspieszone tętno
  • Skąpomocz
  • Powrót kapilarny > 2 sek.

Przy odwodnieniu ciężkim, powyżej 9% obserwujemy

  • Znacznie upośledzoną sprężystość skóry
  • Śluzówki spieczone
  • Brak łez
  • Obniżone lub nieoznaczalne ciśnienie krwi
  • Apatia do utraty świadomości, Objawy wstrząsowe
  • Powrót kapilarny znacznie > 3 sek.

Zwykłą, nie ekstremalną, aktywnością fizyczną, nie spowodujemy ciężkiego odwodnienia organizmu.

Dla sportowca istotne jest zapobiegać nawet małemu odwodnieniu , gdyż zmniejsza znacząco jego maksymalną wydolność w czasie treningu lub meczu.

W kolejnej części – zasady nawadniania sportowca.

Powiązane artykuły

Turniej Świąteczny

Decyzje pod presją – rzuty karne – stres zawodnika

Badacze przeprowadzili wywiady z elitarnymi zawodnikami wykonującymi rzuty karne podczas meczy piłkarskich wysokiej rangi. Wyniki wykazały, że na poziom stresu, którego gracze doświadczają podczas wykonywania rzutów karnych ma duży wpływ postrzegana przez nich kontrola sytuacji.

Czytaj więcej

Trent-Alexander Arnold – trening wzroku

Intuicyjnie przypuszczamy, że jakość wzroku w dużym stopniu determinuje jakość gry sportowców. W różnych dyscyplinach sportu istotne są to różne aspekty widzenia. Przykładowo w piłce nożnej ważne jest szerokie pole widzenia, ostrość widzenia w obrębie

Czytaj więcej
Buduj z nami Mental Mistrza!

Opisujemy tu wykorzystywane w praktyce przez topowe Klubu i Trenerów wyniki badań naukowych dotyczące sportu. 
Poruszamy tematy związane z psychologią sportu, percepcją, antycypacją i podejmowaniem decyzji. 
Analizujemy niuanse, które połączone z pracą na treningach zrobią różnicę w grze.

Polecamy
Sponsor
Przeczytaj Również

Obóz w Wądzyniu

26.06-2.07.2023
Skip to content